Vlissingen FBTS 2024
In 2024 was ik hier drie dagen en zag 3 films.
Hieronder vindt u stills en impressies.

 
 
   
 Startpagina
 Foto's
 Cinema
 Hardlopen
 Modelbouw
   
 Twitter
 Facebook
 LinkedIn
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 
     
 

C'È ANCORA DOMANI

Land: Italië
Jaar: 2023
Regisseur: Paola Contellesi
Lengte: 118 min.
Score publiek festival FBTS: - (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5


Wat vindt Pim
VPRO’s zomergast Liesbeth Zegveld liet mij middels een fragment kennismaken met deze briljante film. Ik was meteen verkocht en zag dit meesterwerk op FBTS als mijn openingsfilm. Prachtige, humorvolle film met een toffe boodschap, prachtig acteerwerk, fraaie Italiaanse setting en een superverrassend einde. Een topfilm!

Inhoud van de film
Rome, 1946. Amerikaanse militairen patrouilleren door de straten, maar voor huisvrouwen als Delia gaat het leven van vóór de oorlog gewoon door. Met sloven voor haar gezin van man, dochter en twee zoons. En met regelmatige afranselingen door echtgenoot Ivano. Staat dochter Marcella eenzelfde lot te wachten? Of gloort er voor vrouwen zoals zij een sprankje hoop aan de horizon. Hoewel gedraaid in het zwart-wit van het klassieke Italiaanse naoorlogse neorealisme, kijkt de film van regisseur en hoofdrolspeelster Paola Cortellesi net even anders tegen de grauwe werkelijkheid aan. Een pak ransel wordt onverwacht een dansje op een zoetige Italiaans wijsje. Dat is even schrikken, maar het werkt. En uiteindelijk is het de man die zijn brute machismo keihard terug in het gezicht krijgt gesmeten. In eigen land was de film vorig jaar topscorer aan de kassa, vóór Barbie.

 
     
   
     
  
 
CONFIDENZA


Land: Italië
Jaar: 2024
Regisseur: Daniele Lucerti
Lengte:136 min.
Score publiek festival FBTS: 4.0 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
Wat een interessant gegeven: partners in de bloei van hun relatie vertellen elkaar hun grote geheim. De relatie houdt op en de angst dat de ander het geheim wereldkundig gaat maken zorgt voor een zinderend spannende situatie. Gaaf, geen moment verveeld, zeer van genoten!

Inhoud van de film
Het begint als de zoveelste verboden vrijage tussen docent en leerling, met dit verschil dat ze elkaar een groot geheim toevertrouwen. Jaren later zijn Pietro en Teresa al lang weer uit elkaar en heeft Pietro een vrouw en een bloeiende carrière als schrijver. Daardoor gaat hij zich steeds meer zorgen maken over Teresa's bereidheid haar mond te houden over hun affaire. In hun vorige film, de boekverfilming Mio fratello è figlio unico (2007), wist regisseur Daniele Luchetti zijn hoofdrolspeler Elio Germano al tot een grootse prestatie te bewegen. In hun nieuwe samenwerking, gebaseerd op de bestseller van Domenico Starnone, herhalen ze dat huzarenstukje. Het verhaal beweegt heen en weer tussen heden en verleden, waardoor de psychologische spanning stukje bij beetje wordt opgevoerd. Een van de verbindende elementen daarbij is de muziek van Radiohead-voorman Thom Yorke.

 

   
   
     

DE DANS VAN NATASJA

Land: Nederland, Duitsland
Jaar: 2023
Regisseur: Jos Stelling
Lengte: 98 min.
Score publiek festival FBTS: - (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)
)

Wat vindt Pim
Het verhaal komt wat sloom op gang. In het tweede gedeelte, de road movie van de lange reis op weg naar de datsja van oma, komt er wat vaart in het verhaal. Deed me qua absurdistische sfeer erg denken aan het werk van Alex van Warmerdam en de Russische landschappen aan de films van Andrej Tarkovski, en daar hou ik van. Ik heb me wel vermaakt met de Jos Stelling’s afscheidsfilm dans van Natasja.

Inhoud van de
 film
Zelfs als volwassene heet hij nog Daantje, een weeskind dat maar zo'n beetje door het leven zwerft. De ontmoeting met de al even ontheemde Russische balletdanseres Natasja geeft zijn leven wat meer richting, al is het wel háár richting. Natasja wil niets liever dan terugkeren naar de datsja van haar oma en Daantje volgt. Ondertussen zit het noodlot niet stil. Zoals in vele van zijn films trekt regisseur Jos Stelling zich niet al te veel aan van logica en realiteit. De treinreis van Daantje en Natasja, die zonder grensovergangen lijkt te verlopen, is er een mooi voorbeeld van. De schitterende zwart-witfotografie plaatst de film ook al op enige afstand van de werkelijkheid. Met het tegelijk sprookjesachtige, absurdistische en onheilszwangere De dans van Natasja zette de eigenzinnige regisseur naar eigen zeggen een punt achter zijn filmcarrière.