International Film Festival Rotterdam IFFR 1999
In 1999 was ik hier drie dagen en zag ik 15 films. Hieronder vindt u stills en beschrijvingen van die films.
 
 
   
 Startpagina
 Foto's
 Cinema
 Hardlopen
 Modelbouw
   
 Twitter
 Facebook
 LinkedIn
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

     
 

VICTOR...PENDANT QU'IL EST TROP TARD


Land: Frankrijk
Jaar: 1998
Regie: Sandrine Veysset
Lengte: 98 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Een winteravond. Victor, tien jaar oud, loopt weg van huis. Ontsnapping angst, uitputting. Een kermisterrein licht op in de nacht en Victor ziet Mick een jongeman op de carrousel. Dan valt hij flauw. De volgende ochtend wordt hij wakker bij Triche, een eigenaardige vrouw die overdag slaapt en ’s nachts werkt. Het is niet gemakkelijk, zo’n kind dat zo maar opduikt. Maar van Triche mag Victor blijven. In haar handen komt hij tot leven. En in Victors ogen wordt Triche, de prostitué, een sprookjesachtige petemoei. Ze hadden alleen maar behoefte aan een beetje liefde.

 
     
   


     
  
 
BLACK CAT, WHITE CAT


Land: Duitsland, Frankrijk, Servië
Jaar: 1998
Regie: Emir Kusturica
Lengte: 120 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Virtuoze, uitbundige en kolderieke komedie over een dwaze zigeunerbruiloft. Er wordt een woest web van intriges en bedrog gespannen, maar het feest gaat onvermoeibaar voort. Grga Patic, zigeunerbaas en vuilnismagnaat, en Zarije, trotse eigenaar van een cementfabriek, zijn sinds jaar en dag de beste vrienden. Zarije’s zoon, Matko, is een lanterfanter die niet wil deugen. Hij vraagt Grga geld voor een handel in petroleum op de zwarte markt en vraagt vervolgens Dadan Karambolo, de drugsverslaafde koning van de zigeunergangsters, om met hem mee te doen. Op de nacht dat de trein met petroleum arriveert, wordt Matko bewusteloos geslagen. Als hij weer bijkomt, is de trein nergens meer te bespeuren. Matko heeft niet in de gaten dat hij is bedrogen door Dadan, die nu bovendien ‘ter compensatie’ eist dat Matko’s zoon Zare met Dadans zuster trouwt. Zare is echter tot over zijn oren verliefd op het beeldschone, impulsieve barmeisje Ida.

 

   
   


     

PRAGUE STORIES

Land: Tsjechië
Jaar: 1998
Regie: Artemio Benki e.a.
Lengte: 101 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Prague Stories is geïnspireerd door episodenfilms over steden zoals New York Stories van Scorsese, Coppola en Allen, maar bovenal door odes aan Parijs zoals Chabrol, Rohmer en Godard die leverden. Een paar jaar geleden besloot de Franse producent Joel Farges dat het tijd werd voor een film over de ‘meest magische metropool van Europa’ Praag, en gaf vijf jonge regisseurs de kans om hun versie van het liefdesverhaal aan het einde van het millennium te realiseren. Niet alle regisseurs zijn afkomstig uit Praag, maar elk van hen heeft een bijzondere band met de Tsjechische hoofdstad, die tegenwoordig weer een ontmoetingsplek van vele culturen is. De gemeenschappelijke motieven in de vijf verhalen zijn fatale complicaties van liefdesrelaties, tragikomische barrières in de communicatie, de ingewikkelde manier waarop afstand overbrugd wordt en, heel algemeen, het vreemde gedrag van verliefde stelletjes.

     
   

 

 

   

AFTER LIFE


Land: Japan
Jaar: 1998
Regie: Kore-Eda Hiroaz
Lengte: 118 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Innemende fantasie over het leven na de dood. In een soort tussenwereld krijgen nieuwe doden de tijd om hun mooiste herinnering als film vorm te geven. Dat blijkt helemaal geen makkelijke opgave te zijn. Maborosi, de eerste lange speelfilm van Kore-Eda Hirokazu die in 1996 op het festival van Rotterdam te zien was, ging over rouwverwerking, over het verder leven na de dood van een ander. Kore-Eda’s nieuwe film, After Life, gaat over het leven dat zich voor de dood heeft afgespeeld, over de verwerking van het leven. Ergens tussen hemel en aarde, op een hemels platteland, bevindt zich een huis waar een soort sociaal werkers de pas overledenen een week lang helpen bij het sorteren van hun herinneringen. Het doel is een moment van opperst levensgeluk op te sporen dat ze mogen meenemen naar de hemel: dat moment wordt hun persoonlijke hemel. Geen gemakkelijke opgave, maar wel een noodzakelijke, want wie er niet in slaagt zal voor altijd in de tussenwereld blijven.

     
   


     

ROMANCE

Land: Frankrijk
Jaar: 1999
Regie: Catharine Breilllat
Lengte: 98 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Breillat, een groot bewonderaar van Oshima’s legendarische L’empire des senses, heeft er altijd van gedroomd een film over fysieke liefde te maken. Een vrouw onderwerpt zichzelf aan haar behoefte aan fysieke en romantische liefde. Over extremen, vuur en ijs. De woorden in Romance zijn als de ziel van Marie, het beeld is als haar lichaam. Paul houdt van Marie. Maar Paul kan niet meer vrijen met Marie. Dit stelt Marie voor een onoverkomelijke paradox. Marie kan geen onderscheidt maken tussen amoureuze gevoelens en fysieke liefde. Marie probeert het lichaam van Paul te veroveren. Het mislukt. Om haar liefde voor Paul levend te houden, geeft Marie haar lichaam aan anderen. Ze geeft zich zonder iets te geven. Zo ziet Marie haar hart en haar lichaam scheiden.

     
   


     
 

B.MONKEY


Land: Groot-Brittannië, Verenide Staten
Jaar: 1998
Regie: Michael Redford
Lengte: 90 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Hip Londen en het Britse platteland komen beide aan bod in deze stijlvolle, prachtig gefotografeerde Britse thriller annex tragiromance in sneltreinvaart, over een rustige leraar en de mysterieuze, Italiaanse schone Beatrice. B. Monkey is een stijlvolle Britse thriller annex tragiromance. De rustige boekenwurm en jazzliefhebber Alan is leraar en een hele gewone kerel. Hij wordt verliefd op de mysterieuze, Italiaanse schone Beatrice. Ze passen op het oog niet bij elkaar: hij leidt een beschermd en geregeld leventje, zij leidt een snel en crimineel bestaan (een verschil van karakter dat ook visueel wordt geduid in kalm-naturalistische versus snel gemonteerde scènes). Maar ‘opposites attract’ en wanneer er een romance opbloeit, doet Beatrice er alles aan om aan de zelfkant te ontsnappen.

     
   

 



     

ORPHANS


Land: Groot-Brittannië
Jaar: 1998
Regie: Peter Mullan
Lengte: 95 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Acteur debuteert als regisseur; een verbijsterende stamppotfilm over Schotten, vooral de vier die als wees achterblijven na moeders dood. Met Orphans debuteert Mullan als regisseur. Hij is een Schot en de film gaat over Schotten, vooral over de vier uit de titel die achterblijven na moeders dood. Schotland, dat zijn de Hooglanden, whisky, Glasgow Rangers-Celtic, de kilt, de doedelzak. Maar als je de film van Mullan ziet, dan blijkt Schotland vooral onverstaanbaar taaltje en een stel verknipte mensen die elkaar de hersens inslaan en er een zootje van maken. Weirdos in een verbijsterende stamppotfilm.

     
   


     

L'ODORE DELLA NOTTE

Land: Italië
Jaar: 1998
Regie: Claudio Caligari
Lengte: 101 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

De film is geïnspireerd door een nieuwsitem uit de jaren zeventig en een roman van Dido Sacchettoni over hetzelfde onderwerp. Hoofdpersonen van het verhaal zijn een aantal dieven uit de buitenwijken van Rome wier werkterrein in de rijkere buurten gelegen is. Hoofd van de bende is Remo Guerra, een geharde angry young man die naast zijn werkzaamheden als inbreker ook nog geruime tijd zijn baan als politieagent aanhoudt. De bende valt op straat slachtoffers aan en dwingt hen vervolgens naar hun hun huis; een ruwe, maar effectieve techniek. In een duizelingwekkende spiraal van geweld volgen de acties elkaar op. Remo wordt gedwongen ruzies met de bende uit te vechten, en tegelijk zijn toenemende persoonlijke crisis onder ogen te zien. Hij begint zich te vermommen en overweegt zelfs plastische chirurgie, totdat hij tot de conclusie komt dat hij niet langer kan doorgaan met zijn criminele activiteiten. Hij kan zijn gezicht veranderen, maar niet zijn geweten.

     
   


     

PLUS-MINUS NULL


Land: Duitsland
Jaar: 1998
Regie: Eoin Moore
Lengte: 81 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Humoristisch en hyperrealistisch portret van een innemende loser in Berlijn. Alex is gescheiden en werkloos. Met zwart werk, kruimeldiefstallen en een relatie met een prostituée probeert hij er nog het beste van te maken. Speelfilm die in nog geen twaalf dagen tijd op digitale video werd gedraaid. Moore filmde zijn drama uit de hand, als een documentaire, en werkte zonder uitgeschreven scenario. Hij streefde naar het sociaalrealisme van een Mike Leigh, maar door zijn werkwijze is het resultaat nog rauwer en realistischer dan zijn voorbeeld. Hij bereidde de film voor door in een soort workshop-situatie met zijn drie belangrijkste acteurs een aantal scènes te improviseren. Hij wilde zich beperken tot het meest fundamentele van het filmmaken en alles weglaten wat daarvan zou kunnen afleiden, om zo ruimte te geven aan spontaniteit Plus-minus Null volgt een korte periode uit het leven van de weinig succesvolle Alex. Hij is platzak en door zijn vrouw het huis uitgezet. Door tijdelijk in de bouw te werken (op de grote bouwplaats van de Potsdamer Platz) en zo nu en dan wat te stelen, doet hij wat halfzachte pogingen om er weer bovenop te komen.

     
   


     

THE EDEN MYTH


Land: Verenigde Staten
Jaar: 1998
Regie: Mark Edlitz

Lengte: 82 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

The Eden Myth is het spannende en intelligente speelfilmdebuut van scenarioschrijver en regisseur Mark Edlitz. De universele thema’s die de thriller voortdrijven zijn liefde, hoop en verlossing. Daarnaast onderzoekt Edlitz het complexe gevaar van het blind achter oude tradities aanlopen. De tirannieke patriarch Vincent Speck roept zijn vier volwassen kinderen bij elkaar in zijn gothic landhuis om een geheimzinnige aankondiging te doen. Tot ieders verrassing zal er de volgende dag een huwelijk plaatsvinden. Terwijl hun moeder invalide te bed ligt, houdt Speck elke beweging van zijn kroost nauwlettend in de gaten. In de loop van de vreemde familiereünie komen de kinderen - de zoons Aldo, Edward, Roland en dochter Doreen - meer over de verborgen geschiedenis van hun stamboom te weten dan hun lief is en komen er verbijsterende zaken aan het licht.

     
   


     

SMOKE


Land: Tsjechië
Jaar: 1990
Regie: Tomas Vorel
Lengte: 89 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Een postmoderne, metaforische parodie over het totalitaire communistische regime. Gespeeld door jonge avant-garde acteurs van Praag en gemaakt in de stijl die doet denken aan de Tsjechische musicals van de jaren zestig. Het satirische Smoke van de destijds 33-jarige Tomas Vorel, gemaakt in de periode direct na de fluwelen revolutie, is een zelfverklaarde ‘musical van de totalitaire periode’ en een van de eerste films die het communistische systeem belachelijk maakte. Serieuze zaken worden vermengd met humoristische, realiteit met absurditeit. Een jonge ingenieur komt na zijn afstuderen in een fabriek te werken. Hij gaat vol enthousiasme aan de slag, maar binnen het socialistische arbeidsproces wordt dat niet echt gewaardeerd. De arbeiders doen van alles, behalve werken. De taak van de ingenieur bestaat uit het verminderen van de hoeveelheid rook die de fabriek uitstoot. In de archieven ontdekt hij dat er daarvoor al een plan bestond, van de hand van een ingenieur die inmiddels als stoker in de fabriek werkt. Uiteindelijk komen de mensen in opstand tegen de fabrieksleiding, maar het is de vraag of dat van lange duur is.

     
   


     
 

DESERT BLUE


Land: Canada
Jaar: 1998
Regie: Morgan J.Freeman
Lengte: 90 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

In een afgelegen Californisch woestijndorpje brengt regisseur Freeman een aantal kleurrijke bewoners en passanten bij elkaar, die allemaal zo hun eigen redenen hebben zich in deze zandbak op te houden. Met John Heard, Kate Hudson en Brendan Sexton III. In een afgelegen Californisch woestijndorpje brengt regisseur Freeman een aantal kleurrijke bewoners en passanten bij elkaar, die allemaal zo hun eigen redenen hebben zich in deze zandbak op te houden. Skye, een ster van de betaaltelevisie, is niet geïnteresseerd in steden die kleiner en minder hip zijn dan LA of San Francisco. Verder is er Blue, die de nagedachtenis van zijn vader wil eren door postuum diens droom te verwezenlijken: het aanleggen van een waterpretpark. Zijn vader werd indertijd gedwarsboomd door een frisdrankfabrikant en stierf een mysterieuze dood. In het dorpje explodeert een truck met in zijn laadruim een van de geheime ingrediënten voor cola. De chauffeur, die het spul over zich heen krijgt, sterft de volgende ochtend. Het hele dorp wordt door de FBI in quarantaine gehouden, waardoor de stadse Skye gedwongen is zich onder de plaatselijke bevolking te mengen. Het verhaal ontvouwt zich in een prettig ontspannen sfeer, die een mooi contrast vormt met de opgefokte, cynische levenswijze van Skye. Aldus viert Desert Blue op aanstekelijke wijze de ongecompliceerde genoegens van het plattelandsleven.

 
     
   


     
  
 
THE ACID HOUSE


Land: Groot-Brittannië
Jaar: 1998
Regie: Paul McGuigan
Lengte: 105 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Door Irvine ‘Trainspotting’ Welsh geschreven stadssprookje in drie delen toont een buitengewoon kleurrijk Schotland met surrealistische inventiviteit. Omdat het scenario voor The Acid House is geschreven door Irvine Welsh zal de film onvermijdelijk vergeleken worden met Trainspotting (Danny Boyle, 1996). In ieder geval is er een gemeenschappelijke surrealistische inventiviteit en ziet Schotland er kleurrijker uit dan gewoon. The Acid House is een stadssprookje in drie delen. Het eerste deel, getiteld ‘The Granton Star Cause’, is een zwarte komedie over wraak, voetbal en religie. De redelijk zelfingenomen Bob Coyle verliest in korte tijd de volledige basis van zijn bestaan: hij wordt uit zijn voetbalteam gesmeten, zijn vader wil dat hij nu eindelijk eens op zichzelf gaat wonen en zijn verloofde maakt het uit. Een man in een café stelt zich voor als God: in dit geval een straffende, oudtestamentische God die Bob wegens het ‘verspillen van zijn leven’ in een vlieg verandert. Het tweede verhaal, ‘A Soft Touch’, is een satirische sociale schets: softie Johnny trouwt met de hoogzwangere Catriona, ook al is het zeer de vraag of hij de vader van het kind is. Terwijl hij op het kind past, zet zijn vrouw binnen de kortste keren de bloemetjes weer buiten. Deel drie, ‘The Acid House’, is komisch-surrealistisch: Coco houdt van raves en van de bijbehorende pillen. Aan de andere kant van de stad staat een vrouw op het punt te bevallen. Tijdens zijn net iets te heftige trip wordt Coco’s bewustzijn verplaatst naar de pasgeboren baby en vice versa.

 

   
   


     

LEAF ON A PILLOW

Land: Indonesië
Jaar: 1998
Regie: Grin Nugroho
Lengte: 83 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Leaf on a Pillow gaat over het harde bestaan van drie kinderen die proberen te overleven in de hectische straten van de Indonesische miljoenenstad Jogjakarta. Heru, Kancil en Sugeng zijn uit verschillende hoeken van het eiland naar de oude koningsstad op Midden-Java gekomen en schrapen met stelen en bedelen op de drukke straat en op de markt ternauwernood een bestaan bij elkaar. ’s Nachts, wanneer de standhouders vertrokken zijn, delen ze een verlaten hoek van de markt met Ask, hun substituut moeder, die met de verkoop van batik het hoofd boven water probeert te houden. Kancil sterft terwijl hij bovenop een trein zit die een tunnel inrijdt. Sugeng wordt neergestoken in plaats van iemand anders en Heru wordt slachtoffer van een moorddadige levensverzekeringsfraude. Het verhaal is gebaseerd op een documentaire over straatkinderen die de regisseur eerder maakte en op de dood van een aantal kinderen die eraan hadden meegewerkt. De acteurtjes en acteurs in Leaf in a Pillow leven in werkelijkheid op straat.

     
   

 

 

   

INVIERNO MALA VIDA


Land: Argentinië, Frankrijk
Jaar: 1997
Regie: Gregorio Cramer
Lengte: 84 min.

Wat vindt Pim
Volgt later

Inhoud van de film

Het einde van de wereld heet Patagonië, in het diepe zuiden van Argentinië: een mensonvriendelijke plaats, waar niets anders heerst dan de eeuwige, stormachtige wind, maar die niettemin rijk is aan mythes. Valdivia onderhoudt zichzelf en zijn drankzucht met allerlei klusjes en kleine criminele activiteiten. Hij staat op het punt om een auto te stelen, wanneer hij verrast wordt door de eigenaresse. Er ontstaat een vreemde relatie met deze vrouw, een zwemlerares die ‘s nachts in een bar werkt. Valdivia, die gewend is aan mislukkingen, droomt van een gouden schaap dat hij op een of andere manier is kwijtgeraakt. Dan krijgt hij een telefoontje van de mysterieuze señor Ramenfort, die hem de opdracht geeft op zoek te gaan naar een dergelijk schaap. Zo begint Valdivia’s reis naar nergens. Zijn zoektocht, los van het voor wie en waarvoor, lijkt het enige zinvolle element in zijn leven te worden. Een door rampspoed getekende die niet wil opgeven, maar die zichzelf dreigt te verliezen in een oneindig landschap met zijn absurde paden...In zijn speelfilmdebuut vol bizarre humor balanceert Gregorio Cramer handig op de grens tussen schijn en wezen. Met een buitengewoon gevoel voor filmisch ritme en sfeer, vertelt hij zijn verhaal vol diepere betekenislagen over kleptomanie, vriendschap, liefde, eenzaamheid en de noodzaak een droom te hebben.