Ik was vier dagen op het Internationaal Film Festival Rotterdam en zag 16 films. Vier films per dag is een mooi gemiddelde.
Hieronder vindt u beschrijvingen en stills van de films die ik zag op het festival.
Land: Estland/Finland Jaar: 2003 Regie: Sulev Keedus Lengte: 129' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 3.49 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Onderhoudend mooie film. Indrukwekkende rusteloosheid.
In intens lyrische beelden van de seizoenen en de natuur in het hoge noorden vertelt Keedus over de moeizame relatie tussen een jonge vrouw en haar oude vader, die anno 1944 bij een geïsoleerde vuurtoren aan de Oostzee met elkaar moeten overleven. Een film over de angst je evenwicht te verliezen. Net als in zijn speelfilmdebuut Georgica heeft Sulev Keedus opnieuw een wereld van hallucinaties geschapen rond zijn twee, drie personages. Het is een geïsoleerde wereld die tijdloos aandoet, haast buiten de tijd lijkt te liggen.
DAS FALSCHE WORT
Land: Duitsland Jaar: 1987 Regie: Melanie Spitta, Katrin Seybold Lengte: 85' Score Pim: 3 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: -.-- Wat vindt Pim: Boeiende documentaire. Cynisch hoe 'gründlich' onze Duitse buren zijn.
Kregen de Sinti na hun vervolging door de nazi's 'Wiedergutmachung'? Klassiek document over een gruwelijk mechanisme. Of hoe de zigeuners nog steeds als schuldigen werden aangewezen, en daders als onafhankelijke experts. Een uitvoerig verslag van de vervolging van Duitse Sinti door de nazi's, vanuit het oogpunt van de zigeuners zelf.
THE SADDEST MUSIC IN THE WORLD
Land: Canada Jaar: 2003 Regie: Guy Maddin Lengte: 99' Score Pim: 1 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 3,72 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Saaie, zich herhalende ongein. Zeurderig. Roept bij vlagen een glimlach op.
Maddin keert terug met zijn meest publieksvriendelijke film tot nu toe - een soort musical. Maar zijn typerende waanzin is onaangetast: een visueel delirium, eindeloos inventief en vol merkwaardige grappen. Met Isabella Rosselini zonder benen.
GRANNY (BABOUSSIA)
Land: Rusland/Frankrijk Jaar: 2003 Regie: Lydia Bobrova Lengte: 97' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.16 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Kille tocht langs familieleden die oma maar niet in huis willen nemen. Prachtige film.
Ontroerende nieuwe speelfilm van de maakster van Vaarwel Ganzen (1991). Tachtigjarige oma belandt na haar hele leven voor de staat en de kinderen geleefd te hebben in een vacuüm, wat te zien valt als weerspiegeling van de morele staat waarin het postcommunistische Rusland verkeert. Oma Tusya, die haar hele leven voor haar zieke dochter en haar kleinkinderen heeft gezorgd en in de slag om Stalingrad nog loopgraven heeft gegraven, wordt op oude leeftijd door haar schoonzoon haar huis uit gewerkt en naar haar zus gestuurd.
TOMORROW'S WHEATHER (POGODA NA JUTRO)
Land: Polen Jaar: 2003 Regie: Jerzy Stuhr Lengte: 94' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.01 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Hoofdpersoon stelt zeer onderhoudend na 17 jaar op eigen wijze orde op zaken zijn gezin.
Na 17 jaar eerder het klooster in gevlucht te zijn, komt Jozef toevallig terug bij zijn familie. Hij wil alsnog voorbeeld voor z'n kinderen zijn. Vijfde speelfilm van bekende Poolse acteur munt weer uit door de soms vriendelijke, soms sarcastische humor, die een bijzondere kijk biedt op de sociale veranderingen in het nieuwe EU-land. In zijn vijfde speelfilm, doorspekt met warme maar soms ook sarcastische humor, betoont Stuhr zich weer een meester in het weergeven van de alledaagse zorgen van de kleine man.
THE FIRST LETTER (ABJAD)
Land: Iran/Frankrijk Jaar: 2003 Regie: Abolfazl Jalili Lengte: 100' Score Pim: 3 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.23 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Young and in love valt bij religieuze tegenwind niet mee. Mooi verfilmd.
Niemand kan rennende jongens filmen als Jalili. Humaan, poëtisch, episch en autobiografisch: over een jongen die opgroeit in Iran in de turbulente jaren zeventig en moet opboksen tegen de weerstand die bestaat tegen kunst en tegen zijn liefde voor een buurmeisje. The First Letter speelt zich af in Iran in de late jaren zeventig, vlak voor de islamitische revolutie. In zijn kenmerkende poëtische filmstijl vertelt Jalili ditmaal een autobiografisch verhaal over zijn jonge jaren, waarin hij herhaaldelijk moest vechten voor wat hij wilde en zijn eerste stappen zette op weg naar het kunstenaarschap
TIME OF THE GYPSIES (DOM ZA VESANJE)
Land: GrootBrittanië/Italië/Jougoslavië Jaar: 1988 Regie: Emir Kusturica Lengte: 142' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: -.-- Wat vindt Pim: De gypsies lijken op Pietje Bell, toch in deze film meer zware jongens dan kwajongens
Dit verhaal, dat is gebaseerd op waargebeurde praktijken, benadert Joegoslavische kindersmokkel in de jaren tachtig met poëtisch magisch-realisme en een vleugje achterdocht en mystiek - typerend voor Emir Kusturica. De jonge hoofdpersoon van deze film is gebaseerd op een kind uit een weeshuis in Skopje, Macedonië, en het verhaal op de waargebeurde praktijk van Joegoslavische kindersmokkel in de jaren tachtig. Maar zoals in de meeste van Kusturica's films wordt puur realisme poëtisch magisch-realisme, met in deze film een toegevoegd vleugje achterdocht en mystiek
DEPUIS QU'OTAR EST PARTI
Land: Frankrijk/België Jaar: 2003 Regie: Julie Bertuccelli Lengte: 102' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.49 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Leven met onjuiste informatie. Wanneer volgt de ontknoping? Boeiend tot het eind.
Drie generaties vrouwen zijn achtergebleven met hun ambities en dromen in het arme, verstilde Tblisi, Georgië. Moeten ze oma vertellen dat Otar in Parijs verongelukt is? Een van de mooiste debuten van het jaar, loepzuiver, wijs, ontroerend. Na de vele films over de wederwaardigheden van migranten in hun land van bestemming uit de jaren negentig, is er tegenwoordig weer oog voor de achterblijvers
TWENTYNINE PALMS
Land: Frankrijk Jaar: 2003 Regie: Bruno Dumont Lengte: 119' Score Pim: 2 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 2.27 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Overdosis seks en geweld levert saaie film. Fuckin' road movie. Heel mooi landschap.
Een Amerikaanse fotograaf en zijn nieuwe Franse vriendin rijden in hun Hummer door de woestijn bij Twentynine Palms, niet ver van Zabriskie Point. Ze lijken verliefd, maar horror dreigt. "This is a couple that lives for pure pleasure and that will be led into abomination." Majestueuze landschappen en veel neuken in 'Amerikaanse' film van Dumont.
IAG BARI: BRASS ON FIRE
Land: Duitsland Jaar: 2002 Regie: Ralf Marschalleck Lengte: 103' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.12 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Muziek, liefde, reizen, on tour all over the world. Brass Rockumentary met hippiesfeer.
Een swingende documentaire over de ontdekking en de groei tot wereldfaam van de Roemeense koperorkest Fanfare Ciocarlia. Een verhaal over de zoektocht naar geluk. De 'Fanfare Ciocarlia' komt uit het afgelegen Roemeense dorpje Zece Prajini (`tien velden'), achter de bergen van de Karpaten, een plek die niemand ooit op een kaart kan vinden. De muzikanten van het zigeunerorkest werden ontdekt door twee Duitse muziekfreaks die hen meenamen in de scene van de wereldmuziek. Met z'n allen trekken ze de wereld rond en iedere zaal die ze aandoen is afgeladen met wildenthousiast publiek. Al snel groeien ze uit tot een ware cultband.
FUSE (GORI VATRA)
Land: Bosnië-Herzegowina/Oostenrijk/Turkije/Frankrijk Jaar: 2003 Regie: Pjer Zalica Lengte: 105' Score Pim: 5 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.36 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Prachtige melange van optimisme en haat. Hoe Pampers mannen van staal verzoenen.
Ontroerende tragikomedie over het naoorlogse leven in Bosnië. Als Clinton een bezoek belooft te brengen aan het ogenschijnlijk vredige plaatsje Tesanj breekt de pleuris uit: in een moordend tempo moet alle corruptie en criminaliteit worden weggepoetst. Winnaar Zilveren Luipaard in Locarno 2003. Zalica's ontroerende tragikomedie over het leven na de oorlog in Bosnië staat met beide benen in de rijke lokale filmtraditie; echo's van de klassieke cinema uit voormalig Joegoslavië zijn hoor-en zichtbaar
SPRING, SUMMER, FALL, WINTER
Land: Zuid-Korea/Duitsland Jaar: 2003 Regie: Kim Ki-Duk Lengte: 103' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.5 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Levenswijsheid en seizoenwisselingen in een prachtige natuur. Een Wijze uit het Oosten.
Transcendentale, grappige, soms grimmige en vooral wijze film over de reis des levens. Oudere monnik leert zijn jonge leerling harde levenslessen in deze indringende bespiegeling over de cyclische aard van het bestaan. De ZuidKoreaanse regisseur Kim Ki-Duk is bij velen bekend als maker van gewelddadige films met een radicale en vaak schokkende visie op de Koreaanse samenleving. Mensen die bij The Isle afhaakten, kunnen nu echter onbevreesd de filmzaal instappen voor Kim Ki-Duks serene en adembenemende meditatie over de essentie van het leven. Niemand is immuun voor de kracht van de seizoenen en hun jaarlijkse cyclus van geboorte, groei en verval. Ook de oude en de jonge monnik niet die als kluizenaars in een drijvend klooster leven, op een door bergen en bomen omringd meer.
UZAK (DISTANT)
Land: Turkije Jaar: 2002 Regie: Nuri Bilge Ceylan Lengte: 110' Score Pim: 1 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 3.31 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Er gebeurt met name steeds maar niets. Soms mooie plaatjes. Heel saai.
Beeld en geluid van besneeuwd Istanbul zijn adembenemend in een van de films van het jaar; treurig en grappig, menselijk en intiem, persoonlijk en universeel. Over de wereld van een stadse fotograaf en zijn neef van het platteland en de afstand die er tussen hen bestaat. De zorgvuldig georganiseerde eenzaamheid van gescheiden fotograaf Mahmut wordt verstoord wanneer zijn neef Yusuf bij hem komt logeren. Mahmut is een geslaagd reclamefotograaf in Istanboel, de jongere Yusuf komt van het platteland naar de stad om werk te zoeken op de grote vaart. Terwijl Mahmut zichtbaar moeite heeft met de aanwezigheid van zijn ongenode gast, valt het de goedbedoelende, maar sociaal weinig elegante Yusuf zwaar zijn draai te vinden in de stad.
DISTANT LIGHTS (LICHTER)
Land: Duitsland Jaar: 2003 Regie: Hans-Christian Schmid Lengte: 105' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 4.21 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Vele verhaallijnen. Er gebeurd veel. Zeer onderhoudende film.
Veelgeprezen, levensecht drama over het niemandsland langs de Oder op de grens van Polen en Duitsland. Waar vluchtelingen uit de Oekraïne wanhopig proberen het beloofde land Duitsland in te komen, terwijl de Duitse personages aan de andere kant van de grens moeite hebben het hoofd boven water te houden. De rivier de Oder vormt de grens tussen twee werelden. Oost en west zijn een steenworp van elkaar verwijderd. Alles wat de inwoners van het Poolse Slubice en het Duitse Frankfurt am Oder van elkaar lijkt te scheiden is een ogenschijnlijk ondiep en doorwaadbaar stukje rivier. 's Nachts zijn de lichtjes van de wereld aan de overkant te zien. Migranten en smokkelaars uit heel Oost-Europa weten dit en komen naar Slubice met maar één doel: de rivier over.
DRIFTERS (ER DI)
Land: Taiwan/China Jaar: 2003 Regie: Wang Xiaoshuai Lengte: 120' Score Pim: 3 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 3.671 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Er wordt zeer veel gerookt in deze film. Dramatische lading komt niet echt uit de verf.
Lanterfanter is terug in zijn Chinese geboorteplaats na de VS te zijn uitgesmeten. Dat geeft wat status, maar helpt niet tegen de desillusie. Ontroerend en fraai gedraaid drama biedt blik op complexe gevolgen van (re)migratie. De films van Wang zijn sinds zijn debuut veelvuldig in Rotterdam te zien geweest. Het fraai gemaakte Drifters (resultaat van een tamelijk unieke samenwerking tussen Hong Kong, het vasteland én Taiwan) gaat over een onzekere, gebroken toekomst als gevolg van (mislukte) emigratie. Terwijl China in rap tempo moderniseert, blijven gelukzoekers zich wagen aan een hachelijke tocht naar 'het westen'
THE MISSING (BU JIAN)
Land: Taiwan Jaar: 2003 Regie: Lee Kang-sheng Lengte: 82' Score Pim: 4 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Score Publiek IFFR: 3.42 (schaal minimum 1 tot maximum 5) Wat vindt Pim: Aangrijpende zoektocht van oma naar zoekgeraakt kleinkind in heavy stadsjungle Taipei.
Minimalistische parabel over eenzaamheid, vervreemding en emotionele trauma's is het debuut van de vaste acteur uit Tsai Ming-liang films, en deelt met de meester diens grote gevoel voor de atmosfeer van stedelijke ruimtes en architectuur. Een tiener zoekt zijn grootvader, een oma haar kleinzoon. Lee Kang-sheng is vooral bekend als de lievelingsacteur van Tsai Ming-liang. Je zou hem zelfs als Tsai's muze kunnen beschouwen, zo belangrijk is hij geweest voor de melancholieke, eenzame wereld die de geniale Taiwanese meester heeft neergezet in films als The Hole en What Time Is It There?