Rotterdam IFRR 2007
In 2007 was ik hier vier dagen en zag 17 films. Hieronder vindt u stills en impressies
         
 
 Startpagina
 Foto's
 Cinema
 Hardlopen
 Modelbouw
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

     
M

Land: Japan
Jaar: 2006
Regie: Hiroki Ryuichi
Lengte: 110 min.
Score publiek IFFR: 3.38 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 2
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Japanse films vind ik vaak vooral effe doorbijten. Zo van rare jongens die Japanners. Maar na een kwartierje inleven raak ik wel geboeid. Toch slaat de vonk hier niet echt over.  Het verhaal blijft voor mij een te exotisch sprookje om echt meegesleept te raken: het is niet anders.

Inhoud van de film
Meester van Japanse pink pictures maakte een psychologisch drama over een huisvrouw met een dubbelleven. Hiroki putte uit zijn porno-ervaringen om een serieus en spannend psychologisch verhaal te vertellen over een vrouw met een gewelddadige seksuele fantasie.
De hoofdpersonen raken in deze film verstrikt in hun soms gewelddadige seksuele fantasieën, maar toch kun je M niet zomaar rekenen tot de zogenaamde pink pictures of pinku eiga waar Hiroki bekend (of berucht) mee is geworden. . Het is de figuur van Satoko die door haar raadselachtigheid de bewust fragmentarische film bij elkaar houdt.

     
   


     
RETRIEVAL

Land: Polen

Jaar: 2006
Regie: Slawomir Fabicki

Lengte: 104  min.
Score publiek IFFR: 3.63
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Altijd al een zwak voor Poolse films gehad. Waarom: sympatthie voor de underdog, tegen beter weten in hopen dat tragiek kan worden overwonnen door veel inzet:  Daarom zeer genoten van deze film. Sta op verworpenen der aarde luidt de boodschap: Zelfs in het Polen van 2006 kan je er, hoe moeilijk het ook gaat,  iets van maken. Zeer van deze film genoten.


Inhoud van de film
Uitzonderlijk sterk geacteerd en indrukwekkend debuut over de worsteling van een arme Pool. Hij wil graag goed zorgen voor zijn nieuwe vriendin maar wordt daardoor steeds dieper het criminele circuit ingezogen. Kan hij dat wat écht belangrijk is in het leven nog redden?
Kan hij het allerbelangrijkste nog redden? Het uitstekende acteerwerk en het fantastische camerawerk dragen bij aan een zeer sterk speelfilmdebuut dat aan de hoogste eisen van de hedendaagse Europese cinema voldoen

     
   


     
ROTTERDAM AVANT GARDE

Rotterdam Avant-Garde - City Symphonies
Eenmalige vertoning van 8 korte avant-gardefilms uit de jaren twintig en dertig.
Korte films over Rotterdam
Diverse regisseurs
Score Pim: 5
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Op ontoegankelijke zolders en in archieven waar je niet zo maar binneloopt moeten ze liggen. Juweeltjes van vroeger. En bij het IFFR in zo’n klein zaaltje van de Lantaren kom je er ineens 8 tegelijk tegen. Prachtige documenten hoe het in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw was: Jawel ik wordt een ouwe zak dat ik dit zo mooi vind, maar ik kom er graag voor uit en ben er trots op. Ze zijn allemaal even prachtig. Als je de kans krijgt: gaat dat zien!

Nul uur nul
Land: Nederland
Jaar: 1927
Regie: Simon Koster
Lengte: 12 min.

De brug
Land: Nederland
Jaar: 1928
Regie: Joris Ivens
Lengte: 10 min.

Hoogstraat

Land: Nederland
Jaar: 1929
Regie: Andor von Barsy
Lengte: 12 min.

Groei [Bijenkorf]
Land: Nederland
Jaar: 1930
Regie: Jo de Haas
Lengte: 15 min.

Droomen [Bijenkorf]
Land: Nederland
Jaar: 1931
Regie: Henk Alsem
Lengte: 4 min.

The Buildings of De Erven Wed. J. Van Nelle at Rotterdam
Land: Nederland
Jaar: 1930
Regie: Jan Teunissen
Lengte: 3 min.

De Steeg
Land: Nederland
Jaar: 1932
Regie: Jan Koelinga
Lengte: 12 min.

Maasbruggen

Jaar: 1937
Regie: Paul Schuitema
Lengte: 14 min.

     
   


     
THE LIGHTHOUSE


Land: Rusland, Armenië
Jaar: 2006
Regie: Maria Saakyan
Lengte: 78 min.
Score publiek IFFR: 3.61
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Oprecht en deels autobiografisch debuut over een jonge vrouw die terugkeert naar haar door oorlog verscheurde geboorteregio in de Kaukasus. Net als ze besluit weer terug te keren naar haar nieuwe leven in Moskou, rijden er door nieuwe onrusten geen treinen meer. Het heeft er alle schijn van dat Lena het alter ego is van de jonge regisseur Maria Saakyan, die net als de scenario-schrijver uit deze regio afkomstig is, maar nu in Moskou woont. En hoewel ze beiden nog kinderen waren toen ze hun vaderland verlieten, onderzoeken zij hier de gemoedstoestand van mensen die verscheurd worden tussen hun land van herkomst en hun nieuwe thuis, een van de grootste problemen waarmee emigranten worstelen. Een eerlijke en prachtig opgenomen film.

     
   


     
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE


Land: Taiwan, Frankrijk, Oostenrijk
Jaar: 2006
Regie: Tsai Ming-liang
Lengte: 115 min.
Score publiek IFFR: 3.82
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Het getob van de mens in dit ondermaanse kan zich overal afspelen. In deze film is de centrale plek een plas goor water in een nooit afgebouwd stukje design architectuur in of all places Kuala Lumpur. Het verhaal en de omgeving boeide mij in hoge mate. Waar het nu eigenlijk over gaat is mij tot op de dag van vandaag onduidelijk, maar de beelden en wat er gebeurde is top. Meer kan ik er ook niet over zeggen.

Inhoud van de film
Minimalistisch en sensueel geladen verkenning van de broeierige verhouding tussen een dakloze Chinees, een illegale arbeider uit Bangladesh en een serveerster uit C. Tsai Ming-liang, die niet zonder reden wordt gezien als een groot Taiwanees cineast, draaide zijn nieuwste film in Maleisië – wat eraan herinnert dat Tsai eigenlijk van Maleise afkomst is.  Tsai vond zijn belangrijkste locatie (zoals andere filmmakers een hoofdpersoon vinden) tegenover de Padu-gevangenis: de fundamenten van een nooit afgebouwde wolkenkrabber. Na het zien van de inktzwarte poel rottend water op de vierde verdieping van de ruïne wist hij direct dat hij zijn film hier zou draaien.

     
   


     
FISH DREAMS


Land: Brazilië, Rusland, VS
Jaar: 2006
Regie: Kirill Mikhanovsky
Lengte: 135 min.
Score publiek IFFR: 4.03
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Mijn ex keek ook veel naar soapseries en dan moet je als levenspartner toch echt gaan oppassen. Ook al doe je het goed in de visserij in Brazilië, zo blijkt in Fish Dreams, het is toch een emotioneel signaal. Een eigen boot is een mooi streven voor  een visserman om zijn beoogde levenspartner voor zich te winnen, maar snelle jongens met hun stadse fratsen gooien dan toch gemakkelijk roet in het eten. De van oorsprong Russische regisseur kon er op het  IFFR ook mooi over vertellen!  Zonder het verhaal van Kirill Mikhanovsky als voorprogramma is Fish Dreams op zichzelf trouwens ook zeker een aanrader.

Inhoud van de film
Intieme liefdesgeschiedenis over Jusce, een jonge Braziliaanse visser. Wanneer hij eindelijk zijn eigen boot kan kopen en een relatie met de mooie Ana er hoopvol uitziet, gooit de komst van een oude bekende roet in het eten. De uit de stad afkomstige Rogério belooft alles waar Ana naar verlangt.
In zijn speelfilmdebuut vertelt de in Rusland geboren en in de Verenigde Staten wonende Mikhanovsky het verhaal van een jonge Braziliaanse visser. Het is een pijnlijke en intieme liefdesgeschiedenis die misschien al vaker is verteld, maar dit keer toch geheel anders.

     
   


     
LE PRESTIGE DE  LA MORT


Land: Frankrijk
Jaar: 2006
Regie: Luc Mollet
Lengte: 85 min.
Score publiek IFFR : 2.89
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 1
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Ik sta open voor alles, denk ik, maar dat blijkt toch bezijden de waarheid. Deze film en ik: het klikt kennelijk gewoon niet. Het schijnt humor te zijn, maar helaas: ik snap het gewoon niet. Ja, dat heb je op een filmfestival!

Inhoud van de film
Oude bekende Luc Moullet (Les n aufrages de la D17) speelt zichzelf en toch een ander in zijn eigen film. Hij wisselt van identiteit met een dode man, maar dat komt hem duur te staan. Vlijmscherpe humor in een verhaal geïnspireerd door Cecil B. DeMilles The Whispering Chorus. Moullet, de nar van de nouvelle vague, speelt een oudere regisseur die zijn beste tijd heeft gehad. Hij komt met een plan om zijn bekendheid en status nieuw leven in te blazen: onder het motto ‘over de doden niets dan goeds’, faket hij zijn eigen dood en neemt de identiteit aan van een dode zwerver.

     
   


     
HALF MOON


Land: Iran, Irak, Oostenrijk, Frankrijk
Jaar: 2006
Regie: Bahnan Ghobadi
Lengte: 107 min.
Score publiek IFFR: 4.13
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Een Iraase kruising tussen Road Movie, vrouwennfilm (voorzover mogelijk in Iran) en etnisch epos en een stukje hededaagse Koerdische geschiedenis: allemaal in één film. Ja, de kijker krijgt heel wat voor de kiezen: een heel ontroerend verhaal en prachtige beelden. 

Inhoud van de film
Bitterzoete komedie over de onmogelijke bustocht van een oude Koerdische musicus die met zijn zonen naar Irak reist om er het concert van zijn leven te geven. Half Moon is Bahman Ghobadi’s vervolg op Marooned in Iraq. Ditmaal laat hij Moma, een groot Koerdisch musicus, naar Irak reizen om er in het Koerdische deel een concert te geven. Moma negeert de voorspelling dat hem, voordat het halve maan wordt, iets ergs zal overkomen. Half Moon is een vermakelijke komedie vol onwrikbare energie die tegen de achtergrond van bedwelmend mooie landschappen een overtuigend wrange ondertoon behoudt. Ghobadi heeft zowel oog voor doeltreffende fysieke mise-en-scène als voor metafysische betovering.

     
   


     
WESTERN TRUNK LINE


Land: China, Japan
Jaar: 2006
Regie: LiJixian
Lengte: 101 min.
Score publiek IFFR: 3.87
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Ik was maakte een reis door China in 1977 en voelde de beklemmende sfeer van toendertijd weer helemaal tijdens de reis met de Western Trunk Line. In Nederland hebben we het wel eens over politiek correct: dan moet je eens kijken naar deze Peking Opera! Een prachtfilm vol beklemming.

Inhoud van de film
Authentiek en subtiel geschreven coming-of-age-verhaal in duistere jaren zeventig. Een dominante moeder, een zwijgzame vader, een oudere broer die niet wil deugen en een klein broertje dat geen partij wil kiezen. Dan komt er een mooi meisje uit het verre Peking aan de overkant wonen.Western Trunk Line speelt zich af in Xigandao, een grijs industriestadje in het noorden van China waar veel stedelingen - vaak hele families - naar toe werden gestuurd tijdens de Culturele Revolutie. Verre van de ideale plaats om tiener te zijn, anno 1978. Li Jixians tweede speelfilm is een subtiel, elegant verteld drama, dat voortdurend verrast en onverwacht complex uitpakt. Verschillende thema’s - familie, opgroeien, de gevolgen van ontworteling – komen uiteindelijk ontroerend samen.

     
   


     
DIE KNEIPE


Land: Duitsland
Jaar: 2006
Regie: Andriej Król, Gabriel Gauchet
Lengte: 10 min.
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Drank maakt meer kapot dan...We weten het allemaal, maar wat zie je als je gedronken hebt? In 10 minuten ‘Die Kneipe’ komt het allemaal voorbij: ik herken veel...

Inhoud van de film
Lyrische verbeelding van het delirium. Donker, lyrisch portret van een kroeg en de mensen die er aan de bar hangen. Terwijl ze zich verliezen in hun eigen gedachten, lopen realiteit en fantasie steeds meer door elkaar. Deze Duitse studentenfilm is een visueel sterke verbeelding van het delirium.

     
   


     
12:08 EAST OF BUCHAREST


Land: Roemenië
Jaar: 2006
Regie: Corneliu Porumboiu
Lengte: 89 min.
Score publiek IFFR: 3.71
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Goed en fout in de oorlog, een mooi thema: De Roemeense variant hiervan is het onderwerp van  “12:08”. Vele goede vaderlanders blijken een stuk minder heldhaftig als  ze zich in eerste instantie voordoen. Boeiende Film!

Inhoud van de film
Een klein stadje. Een lokaal tv-station. Een talkshowhost die na het nodige zoeken twee onwillige gasten vindt die over de revolutie van zestien jaar geleden moeten praten. Onweerstaanbaar geestig. En als de kijkers ingrijpen wordt het hilarisch. Gouden Camera voor het beste debuut van Cannes. Iedereen in Roemenië weet wat op dit precieze tijdstip begon: om precies 12:08 uur ontvluchtte de Roemeense dictator Ceaucescu zijn presidentiële paleis. De maker durfde het aan om een saaie provinciaalse tv-talkshow in al zijn onverbiddelijke saaiheid te laten zien. De gasten worden al snel tot de orde geroepen door inbellende kijkers, die iedereen de kans ontnemen zich heldhaftiger voor te doen dan in werkelijkheid het geval was.

     
   


     
CONTAINER


Land: Zweden
Jaar: 2006
Regie: Lukas Moodysson
Lengte: 72 min.
Score publiek IFFR: 2.70
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 2
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Soms denk je wel eens dat het goed is om een film waar de meningen sterk over verdeeld zijn te gaan zien om je oordeeel erover te vormen: soms vermaak je je dan, soms ook niet. Bij deze film is het laatste het geval, maar toch is het wel goed dat ik “Container”  heb gezien. Maar ik raad u af er naar toe te gaan, als de film überhaupt in roulatie komt trouwens.

Inhoud van de film
Hypnotiserend experiment in groezelig zwart-wit: Moodysson wordt almaar radicaler. Somber en dwars, maar ook intelligent en overlopend van ideeën die nog lang nazingen. Op de geluidsband een monoloog over oorlog, seks(e), celebrity culture , etc.  ‘In Container zijn beeld en geluidsband formeel gescheiden, er is geen diëgetisch geluid, en de voice-over die zich uitstrekt over bijna de gehele film. Het beeld volgt een depressieve travestiet, soms in gezelschap van een jonge vrouw, die zich door een aantal locaties in een anonieme stad begeeft, een vuilstort en een schijnbaar verlaten ziekenhuis. De verhouding tussen de personages is vatbaar voor meerdere interpretaties.  Een film om uit te lopen, of eindeloos te herzien en -horen.

     
   


     
TRANSE


Land: Portugal, Rusland, Frankrijk, Italië
Jaar: 2006
Regie: Teresa Villaverde
Lengte: 126 min.
Score publiek IFFR: 3.25
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Een van de meesterwerken van het afgelopen jaar verhaalt over de nachtmerrie van de jonge Russische Sonia, die fortuin zoekt in het rijke Westen maar al rap in de duistere sferen van prostitutie terechtkomt. Poëtisch en rauw tegelijk. Reizend door Duitsland, Italië en uiteindelijk Portugal zal zij alle ellende en vernedering moeten verdragen die de handel in en exploitatie van de zwaksten met zich meebrengt. Later in de film komt Sonia in handen van een Italiaanse rijkaard. Daar verandert de film van een intimiderend realistisch getoonzet verhaal in een grimmig sprookje - een nachtmerrie die er mooi uitziet, maar waarin niet te leven valt. Transe is een cinematografisch meesterwerk.

     
   


     
NIGHTMARE DETECTIVE


Land: Japan
Jaar: 2006
Regie: Tsukamoto Shinya
Lengte: 106 min.
Score publiek IFFR: 3.65
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 1
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Vrouwelijke detective onderzoekt een serie verdachte ‘zelfmoorden’. Daarbij heeft ze de hulp nodig van de – zelf suïcidale - ‘Nightmare Detective’ die de dromen van mensen kan binnengaan. Tsukamoto speelt zelf de ‘moordenaar van binnen’, de sublieme poëet van de postmenselijke conditie, manipuleert het genre van de psychologische thriller tot geheel nieuwe werkelijkheidsniveaus. De titelpersoon is Kagenuma, die zich vanwege een door zijn moeder veroorzaakt jeugdtrauma heeft afgesloten van de wereld. Hij kan echter niet ontsnappen aan zijn vermogen om getuige te zijn van de peilloze angsten van anderen. Wanneer een aantal mysterieuze zelfmoorden plaatsvindt, bijt een vrouwelijke detective zich vast in de zaak. Ze komt erachter dat de doden als laatste contact hebben gehad met iemand wiens naam op de mobiele telefoon alleen als ‘0’ te zien is en ze komen in contact met de ‘Nightmare Detective’. Maar iemands dromen binnendringen blijkt niet zonder persoonlijk gevaar...

     
   


     
OFFSIDE


Land: Iran
Jaar: 2006
Regie: Jafar Panahi
Lengte: 99 min.
Score publiek IFFR : 4.12
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Docufictie over Iraanse vrouwen die gek zijn van voetbal, maar door de wet altijd buitenspel zullen staan. Maar wat is nu echt en wat niet? Anderhalf uur op het puntje van je bioscoopstoel zitten voor een film over voetbal waar geen speler of bal in te zien is. De film laat zien hoe vindingrijk deze vrouwen kunnen zijn en hoe ingeperkt hun leven is. We volgen diverse personages die er op allerlei manieren in slagen om een voetbalstadion in te komen, verkleed als jongen of zelfs in uniform, maar ze worden allemaal betrapt en apart gezet achter een hek buiten het stadion. Een groepje soldaten bewaakt ze. De regisseur wilde verwarring oproepen bij het publiek, waardoor we waarheid en fictie niet meer van elkaar kunnen onderscheiden. De locaties zijn echt, de gebeurtenissen zijn echt en de personages en figuranten zijn echt.

     
   


     
LIVING IN FEAR


Land: Vietnam
Jaar: 2006
Regie: Bui Thac Chuyen
Lengte: 104 min.
Score publiek IFFR: 4.06
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Het naoorlogse Vietnam lag vol met mijnen. Niet iedereen wilde zijn leven wagen met opruimen, maar Tai had weinig keus. Als voormalige soldaat van de vijand krijgt hij geen werk en hij heeft twee gezinnen te onderhouden. Met ware doodsverachting slaat hij aan het demonteren.
Het heeft Tai in het leven niet meegezeten. Als soldaat stond hij aan de kant van de verliezers in de Vietnamoorlog, die toch ook een burgeroorlog was. Ook na een heropvoedingskamp bleef hij een paria in de naoorlogse communistische samenleving.

     
   


     
DIXIE CHICKS: SHUT UP AND SING


Land: Verenigde Staten
Jaar: 2006
Regie: Barbara Kopple,Cecilia Peck
Lengte: 99  min.
Score publiek IFFR: 4.54
(schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3
(schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Volgt binnenkort

Inhoud van de film
Krachtige documentaire van tweevoudig Oscarwinnares Barbara Kopple (o.a.Harlan County, USA), samen met Cecilia Peck, over het beroemde countrytrio The Dixie Chicks. Na een onwelgevallige uitspraak over Bush moesten ze jarenlang leven met boycots en publieke beschimping. Toch bleven ze overeind.