|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Land:
Oekraïne
Jaar: 2022
Regie: Philip Sotnychenko
Lengte: 96 min.
Score publiek IFFR : 3.1 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort.
Inhoud van de film
Het is een onmogelijke opgave om alle afgevuurde schoten in de
filmgeschiedenis te tellen – zo veel bloed vergoten, zo veel onverschilligheid
tegenover dood en verdriet. In La Palisiada worden slechts twee schoten
gelost, met een kwart eeuw ertussen, en het is aan de kijker het verband te
vinden. Het eerste schot, in chronologische volgorde, is de officiële executie
van een man die Bodhan heet in het Oekraïne van 1996. De politie zag in hem de
moordenaar van een kolonel. De keuze voor 1996 is niet toevallig: hoewel
Oekraïne sinds 1991 onafhankelijk was, leefde het land in die tijd nog steeds
in het stagnerende post-Sovjetcontinuüm, een soort wazig, desoriënterend limbo
dat meesterlijk verbeeld wordt door de VHS-esthetiek en de fragmentarische
tijdlijn van de film. In 1996 werd in Oekraïne ook de laatste gevangene
geëxecuteerd – een overblijfsel van het onderdrukkende Sovjettijdperk. La
Palisiada toont niet alleen de barbaarsheid van een door de staat
opgelegde moord, maar ook het ongeduld en de corruptie van een politie en
justitie die zich niet om individuen bekommeren. De film draait om twee
rechercheurs, hun gezinnen en de vervreemding waarvan hun dagelijkse leven
doortrokken is – een alomtegenwoordig onbehagen dat tot ver in de toekomst zal
doordringen. Ook, vanzelfsprekend, tot op de dag van vandaag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MY LITTLE NIGHTTIME SECRET
|
Land: Rusland
Jaar: 2023
Regie: Natalya Meshchanimova
Lengte: 90 min.
Score publiek IFFR : 4.5 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort.
Inhoud van de film
De veertienjarige Mira wil oudejaarsavond vieren bij haar vriendin Lera.
Haar stiefvader is het daar niet mee eens, maar na een gespannen familiediner
krijgt ze toch toestemming. Natalya Meshchaninova terug met de deels door het
Hubert Bals Fonds gefinancierde film My Little Nighttime Secret, over een
tiener die verscheurd wordt door haar verlangen gered te worden, haar omgeving
die daar blind voor is en de onmogelijkheid van communicatie. In de film zitten
een aantal scènes waarin Meshchaninova de gezinsdynamiek nauwgezet
weergeeft: felle kerstkleuren en -versiering vormen het decor van een sfeer die
dagelijkse machtsspelletjes en misbruik doet vermoeden. Mira's stille wanhoop
uit zich terloops in magisch moedige momenten, maar ook in heftige
zelfbeschadiging. Op het feest krijgt ze net als thuis tegenstrijdige
boodschappen van oudere, beschermende figuren, wat zich weerspiegelt in Mira's
vriendschap met de zestienjarige Lera en in haar eerste ervaring met de liefde.
De film maakt pijnlijk duidelijk hoe het is om gebukt te gaan onder een
vreselijk geheim, in stilte en vol schaamte: een groot zwijgen dat elk contact,
je zelfbeeld en je verwachtingen van anderen kleurt. De film toont de
tienerjaren van een meisje als een onmogelijke test, waarin Mira snakt naar een
uitweg in de volwassenheid of in een terugkeer naar een verloren jeugd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Land:
Portugal
Jaar: 2022
Regie: João Pedro Rodrigues
Lengte: 67 min.
Score publiek IFFR: 4.0 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort.
Inhoud van de film
De films van João Pedro Rodrigues doen zich vaak voor als sprookjes
– magisch, dromerig en onschuldig, maar zijn tegelijkertijd strijdlustig queer,
politiek en uitdagend. Fogo-Fátuo speelt zich af in verschillende
tijdsgewrichten, waaronder de toekomst, en verwijst duidelijk naar onze
huidige, door COVID-19 getroffen wereld. Dat de film tijdens de pandemie tot
stand is gekomen, is terug te zien in het minimalisme van de personages en
decors. Maar wat een talent, levendigheid, humor en veelzijdigheid laten
Rodrigues en zijn vaste medewerkers zien in dit project! De film begint als een
portret van een fictief Portugees koningshuis – bekrompen, excentriek en
theatraal, met wortels in het koloniale verleden van het land. De wens van de
oudste zoon, Alfredo, om brandweerman te worden, leidt al snel tot een
zinderende romance met collega Alfonso. De film zit vol vermakelijke momenten
waarin gezongen en gedanst wordt, met als hoogtepunt een dansscène in een brandweerkazerne
die verwijst naar Gentlemen Prefer Blondes (Howard Hawks,1953) en
naar Armide (Jean-Luc Godard,1987). Met een vrolijke mix van
muziek- en presentatiestijlen is Fogo-Fátuo een utopie van erotische
passie en anarchistische impulsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Land:
Verenigd Koninkrijk
Jaar: 2022
Regie: Dionne Edwards
Lengte: 110 min.
Score publiek IFFR: 4.4 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort.
Inhoud van de film
Het Dionne Edwards speelfilmdebuut Pretty Red Dress, gesitueerd in een
voornamelijk zwarte gemeenschap in South London, is een onderhoudende
crowdpleaser die een lofzang is op een warm hart en een open geest. Travis is
net uit de gevangenis; hij probeert zijn goede relatie met partner Candice en
puberdochter Kenisha voort te zetten, maar onderhuids broeit het. Elk lid van
deze familie-eenheid worstelt heimelijk met een andere richting in het leven:
Candice droomt van showbizz-succes als Tina Turner-imitator; Kenisha verkent
haar ontluikende seksuele gevoelens; en Travis, die intussen ruzie maakt met
zijn broer Clive, voelt zich onweerstaanbaar aangetrokken tot de sprankelende
nieuwe rode jurk van Candice. De film is innemend afwijkend in de zin dat hij
onverschillig staat tegenover vaste identiteitentypes – of het nu hetero, gay
of trans is – en rigide verklaringen waarom mensen worden wat ze zijn. In
plaats daarvan staat de vraag centraal hoe ieder van ons erachter kan komen wat
zinloze, uitzichtloze fantasie is, terwijl je ook op zoek kunt gaan naar je
kern. Met zijn heerlijke Motown-nummers en wisselend tussen dramatische
schermutselingen en vrolijke noten is Pretty Red Dress op een directe,
meeslepende manier gefilmd, wat volledig recht doet aan de getalenteerde cast.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Land: België
Jaar: 2022
Regie: Emmanuelle Nicot
Lengte: 87 min.
Score publiek IFFR: 4.8 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort
Inhoud van de film
Dit even schrijnende als opvallend begripvolle speelfilmdebuut van de
Belgische schrijver en filmmaker Emmanuelle Nicot laat de reis zien van Dalva,
een meisje op de rand van de puberteit dat moet leren om weer een kind te
worden. Terwijl ze de sensatiezucht vermijdt die zo typisch is bij gevallen met
opgesloten kinderen, en put uit haar onderzoek in een noodopvang voor jonge
misbruikslachtoffers, focust Nicot zich op Dalva’s verwarring als ze plots in
een opvanghuis voor jongeren wordt geplaatst. Ze betreedt deze wereld vol woede
en weerstand, en heeft moeite met begrijpen dat de liefde die ze deelde met
haar vader niet was wat ze dacht. Nicot onthult een verleden van trauma,
controle en leugens, Dalva aangedaan door haar vader, die zijn verdwenen vrouw
verving door zijn dochter – de overeenkomst in kleding wordt duidelijk bij een
reünie van moeder en dochter. Dalva’s verhuizing naar de opvang is aanvankelijk
ontnuchterend, en de vervreemding wordt nog versterkt doordat ze begint te
puberen, waardoor ze verscheurd wordt tussen zich vastklampen aan haar
ontwikkeling tot volwassen vrouw en het verlangen om te redden wat er te redden
valt van haar jeugd. Gaandeweg ondergraaft de steun van kamergenoot Samia en
maatschappelijk werker Jayden de illusies die gecreëerd waren door haar vaders
manipulatie. Hierdoor komt Dalva’s hele kijk op zichzelf op losse schroeven te
staan en moet ze haar leven opnieuw vormgeven, terwijl ze haar jeugd en de
kameraadschap van adolescentie ontdekt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NO DOGS OR ITALIANS ALLOWED
|
Land:Frankrijk
Jaar: 2022
Regie: Alain Ughetto
Lengte: 70 min.
Score publiek IFFR: 4.8 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)
Wat vindt Pim
Volgt binnenkort
Inhoud van de film
De ambachtelijke vaardigheden van een grootvader worden doorgegeven aan
zijn kleinzoon – die geen boer of bouwvakker wordt, maar animator. Alain
Ughetto’s tweede speelfilm vertelt op zeer inventieve en onderhoudende wijze
een tedere familiekroniek: in een arbeidsintensieve stopmotion-animatie, met
behulp van poppen en handgemaakte voorwerpen. Maar deze reconstructie van het
verleden bevat ook een vleug surrealisme, aangezien broccoli staat voor bomen
en suikerklontjes voor bakstenen. En omdat het verhaal grotendeels leunt op
handwerk, zijn de handen van de filmmaker vaak te zien in het decor, vooral in
interacties met zijn oma Cesira. Ughetto ontvouwt een onvergankelijk, cyclisch
verhaal over liefde en familie, armoede en voorspoed, voor- en tegenspoed. Maar
de inhoud overstijgt sentimentele nostalgie; twee wereldoorlogen, de opkomst
van het fascisme en de Spaanse griep, naast andere gewichtige episodes in de
20e eeuw, markeren deze soms tragische (maar nooit zwaarmoedige) reconstructie.
Bovenal volgt Ughetto het spoor van een interculturele migratie van Italië naar
Frankrijk, als een hechte gemeenschap van arbeiders zichzelf als sociale klasse
uitgebuit ziet door zowel de staat als de kerk, en ondertussen te maken krijgen
met een fikse dosis racisme. Een subliem, hoopvol portret.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|