Rotterdam IFFR 2025
In 2025 was ik hier vijf dagen en zag 8 films.
Hieronder vindt u stills en impressies.

 
 
   
 Startpagina
 Foto's
 Cinema
 Hardlopen
 Modelbouw
   
 Twitter
 Facebook
 LinkedIn
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

     

 

 

TROIS AMIES


Land: Frankrijk
Jaar: 2025
Regie: Emmanuel Mouret
Lengte: 118 min.
Score publiek IFFR : 4.1 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
Een beetje zwelgen in relatiesores van interessante vrouwen is best aardig. Trois Amies is een Franse The Bold And The Beautiful, maar dan zeer onderhoudend. Ik heb me erg vermaakt.
.

Inhoud van de film
Drie vriendinnen in Lyon raken verstrikt in een web van romantische verwikkelingen in dit warme en geestige relatiedrama. Een teder onderzoek naar de complexiteit van hedendaagse liefde, prachtig tot leven gebracht door een innemende cast. Joan is niet langer verliefd op haar man Victor. Ze neemt haar beste vriendin Alice in vertrouwen, die zelf tevreden lijkt met haar comfortabele maar passieloze relatie. Alice’s partner Eric twijfelt – hij heeft een affaire met een derde vriendin, Rebecca. Wanneer Victor plotseling verdwijnt, blijven de vriendinnen in verwarring achter – en als het stof is neergedaald, raken hun romantische verwikkelingen steeds meer verstrikt. Acteur en filmmaker Emmanuel Mouret wordt in Frankrijk alom geprezen om zijn bedachtzame romantische drama’s die de tedere tegenstrijdigheden van het menselijk hart intelligent en met humor onderzoeken. Mourets nieuwste film is een charmante film over de verschuivende affecties van een hechte groep leraren in het pittoreske Lyon. De uitstekende cast verbeeldt op prachtige wijze de dilemma’s van de geloofwaardige, gelaagde hoofdpersonen. Trois Amies is warm, verhelderend en geraffineerd op een luchtige manier: een zeer bevredigend hedendaags liefdesverhaal.

 
     
   


     
  

 

 

ACTS OF LOVE

Land: Denemarken
Jaar: 2025
Regie: Jeppe R
ønde
Lengte: 120 min.
Score publiek IFFR : 4.1 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5)
)

Wat vindt Pim
Mijn voorkeur voor Deense films en het feit dat wel geïnteresseerd ben in de Familieopstelling als therapie komt mooi samen in Acts Of Love. Een mooi verhaar dat de hele film blijft boeien. De synopsis doet een beetje vrezen voor een ‘sektefilm’, maar dat valt heel erg mee. Een aanrader!
.

Inhoud van de film
Geïnspireerd door de ervaringen van zijn eigen zus in een religieuze gemeenschap, beschrijft Jeppe Rønde in dit krachtige drama een relatie die afwijkt van de maatschappelijke norm. Tegelijkertijd onderzoekt de film de dogma’s van het geloof en de religieuze instellingen die zich niet altijd aan hun eigen leer houden. Het leven van een jonge vrouw komt op zijn kop te staan door de komst van haar broer. Als lid van een religieuze gemeenschap die de moderne wereld mijdt en in afzondering leeft aan de Deense westkust heeft ze geleerd zich aan te passen aan het rustige gemeenschapsleven. Maar de komst van haar broer maakt haar onrustig en dat ontgaat de leider van de gemeenschap niet. Hij herkent het emotionele verdriet van het tweetal en laat ze een therapeutisch ritueel ondergaan dat put uit hun herinneringen en godsdienstige achtergrond. Maar de sterke band tussen de twee bedreigt niet alleen hun psychische staat, maar ook de vredigheid van deze wereld. Dit drama verkent het wezen van geloof en vroomheid in de moderne wereld, maar ook het taboe van liefde tussen broer en zus. Rønde vermijdt effectbejag en schetst een indringend portret van zijn hoofdpersoon en de wereld waarin ze zich heeft teruggetrokken.

 

   
   


     

 

VERMIGLIO

Land: Italië, Frankrijk, België
Jaar: 2024
Regie: Maura Delpero
Lengte: 119 min.
Score publiek IFFR 4.1 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 5 (schaal 1 t/m 5)

Wat vindt Pim
Wat een mooie vertelling over het leven in en na WOII in de intieme sfeer van een klein bergdorp. Daar zijn Italianen toch meester in. Prachtige mix van  sfeer, nostalgie, leven, dood, ellende, geluk.Ik heb bijzonder genoten van Vermiglio!

.

Inhoud van de film
Maura Delpero’s opvallende pastorale drama vertelt over het verstrijken van de tijd in een landelijk Italiaans bergdorpje wanneer de Tweede Wereldoorlog ten einde loopt, en over het lot van een jonge vrouw nadat ze valt voor een knappe deserteur die daar zijn toevlucht heeft gezocht. Het is winter in een Italiaans bergdorpje. De Tweede Wereldoorlog, in de laatste paar maanden, lijkt wel aan de andere kant van de wereld. Alleen de aanwezigheid van een paar deserteurs geeft enig teken van leven buiten deze plek, waarvan de seizoenen en het verstrijken van de tijd worden gemarkeerd door bescheiden vieringen. Bij een van deze vieringen vangen Lucia en Pietro elkaars blik. Het lot lijkt gunstig te staan tegenover hun samenkomen. Maar nu de oorlog bijna ten einde is, moet Pietro, die zijn post heeft verlaten, terug naar huis om het oordeel dat hem wacht onder ogen te zien. De relatie tussen Lucia en Pietro vormt de rode draad in Maura Delpero’s stilletjes verwoestende drama. Maar de film is ook een tapijt van het leven van de dorpelingen, in het bijzonder Lucia’s familie, die wordt geleid door een strenge patriarch – de plaatselijke leraar – wiens liefde voor muziek hem liever zijn gezin zou zien verhongeren dan zichzelf een nieuwe opname van een favoriete compositie te ontzeggen. En terwijl hij en de andere mannen samenkomen in de plaatselijke herberg, werken de vrouwen tot op het bot om te overleven. De cinematografie in Vermiglio legt de sfeer van deze wereld vast zonder deze te romantiseren, terwijl Delpero met succes een complex en uiteindelijk hartverscheurend portret van het plattelandsleven schetst.

 

     
   

 

 


MEMOIR OF A SNAIL
 
 

Land: Australië
Jaar: 2024
Regie: Adam Elliot
Lengte: 95 min.
Score publiek IFFR: 4.65 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
Aardig verhaal over broer en zus die door het leven van de Australische poppenkastwereld. Ik heb me wel vermaakt, gescheiden worden (dat thema kwam ik dit festival ook al tegen in Acts of Love, het heerst
;). Een mooi verhaal, veel tragiek, veel humor, maar ik blijf toch niet zo’n fan.

Inhoud van de film
In Adam Elliots meesterlijke stop-motion probeert de als kinderen van elkaar gescheiden tweeling Grace en Gilbert hun draai te vinden in de wereld. Een zware maar prachtige meditatie op verdriet en verlies. De introverte Grace en haar vuurspuwende tweelingbroer Gilbert komen bij compleet verschillende pleeggezinnen terecht. Deze tragische gebeurtenis lijkt voor altijd een stempel op hun leven te drukken, maar broer en zus houden via brieven contact. Na het verlies van haar excentrieke (en bejaarde) vriend Pinky – en zonder Gilbert in de buurt – vindt Grace troost in de slakkenwereld en trekt ze zich terug in haar metaforische schelp. Naarmate de jaren verstrijken nemen de levens van de broer en zus elk een andere wending. Terwijl ze worstelen met romantiek, creatieve projecten en tegenslagen blijft hun band intact. Memoir of a Snail is een warme claymation van de met een Academy Award bekroonde filmmaker Adam Elliot, meester in het brengen van licht in een anders duister verhaal. Met excentrieke personages, speelse animatie en een geheel eigen visuele humor creëert Elliot een prachtig universum waarin verloren zielen echt een kans hebben op geluk. Het resultaat is een bitterzoete film over de essentie van het mens-zijn, die je eraan herinnert dat je moet genieten van het leven dat je is toebedeeld.

     
   


 


DRIE DAGEN VIS


Land: Nederland
Jaar: 2024
Regie: Peter Hoogendoorn
Lengte: 85 min.
Score publiek IFFR: 4.77 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
In ieder geval verdient Drie Dagen Vis het certificaat ‘Echte Rotterdamse Film. De openingsscène is een juweeltje. Daarna is elke dialoog of het gebrek daaraan doordringen van 100% ongemak. Een film waarvan je geniet met kromme tenen, immers de hoofdpersonen hebben een talent voor het ofwel niks te zeggen, ofwel het verkeerde. Zeer van genoten!

Inhoud van de film
VaderGerrie en zoon Dick hebben drie dagen met elkaar. Dick hoopt opIn ieder geval verdient Drie Dagen Vis het certificaat ‘Echte Rotterdamse Film. De openingsscène is een juweeltje. Daarna is elke dialoog of het gebrek daaraan doordringen van 100% ongemak. Een film waarvan je geniet met kromme tenen, immers de hoofdpersonen hebben een talent voor het ofwel niks te zeggen, ofwel het verkeerde. Zeer van genoten! toenadering,maar het lukt hem niet om tot Gerrie door te dringen. Tien jaar na Tussen 10 en 12 is filmmaker Peter Hoogendoorn terug met een invoelende tragikomedie over een vader-zoonrelatie van weinig woorden. Gerrie woont al een tijd in Portugal, maar reist jaarlijks drie dagen af naar Rotterdam voor een routinecontrole vanwege zijn COPD. Hij logeert bij zijn stiefdochter en brengt overdag tijd door met zijn zoon Dick, die niet altijd even makkelijk door de wereld om hem heen manoeuvreert. Dick hoopt op toenadering tot zijn vader. Maar hun relatie is er een van weinig woorden en vader en zoon lijken elkaar daardoor nooit helemaal te doorgronden. Het gebrek aan communicatie leidt nogal eens tot wederzijds onbegrip, zeker als Gerries plan aan het licht komt: hij wil zich definitief gaan inschrijven in Portugal. Drie dagen vis is persoonlijk, soms hilarisch en altijd oprecht, in passend zwart-wit, tegen het decor van de stad. Door het invoelend en ingetogen spel van de hoofdrolspelers zie je al lachend in hoe belangrijk het is om met elkaar te praten.

     
   


     
 

JULIE ZWIJGT


Land: België
Jaar: 2024
Regie: Leonardo van Dijl
Lengte: 100 min.
Score publiek IFFR: 4.17 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)



Wat vindt Pim
Hoe moeilijk kan het leven zijn van een Belgisch pubermeisje met een tennistalent? In ‘Julie Zwijgt’ krijgen we de kans om dat van nabij te observeren. Een prachtige film over ambitie, talent van Julie’s  coming of age in een jungle van tennisclub, trainers, ouders, school- en clubbelangen en social media en vriendinnen.

Inhoud van de film

Julie is een tennisster in de dop, maar komt voor een dilemma te staan in dit aangrijpende drama over het wegstoppen van ellende en krampachtig de controle willen houden. Met dit indrukwekkende speelfilmdebuut legt de Belgische filmmaker Leonardo Van Dijl Julies stille angst en messcherpe ambities vast in een sterke, statische en met spanning gevulde cinematografie. 
Julie is de sterspeler van een prestigieuze tennisacademie en haar lang gekoesterde droom om prof te worden lijkt eindelijk binnen handbereik. Maar de overambitieuze tiener draagt een pijnlijk geheim met zich mee. Wanneer er een onderzoek wordt ingesteld naar het gedrag van haar voormalige tenniscoach, komt Julie voor een dilemma te staan: zet ze haar carrière op het spel door haar verhaal te doen of draagt ze in stilte de last van haar geheim? En als ze haar stilzwijgen doorbreekt, wat voor gevolgen heeft dat dan voor de carrière van haar coach? Julie zegt weinig, maar communiceert veel. De ongemakkelijkheid van haar situatie wordt duidelijk uit haar lichaamstaal en de sterke statische beelden die een groeiend gevoel van angst en isolement opwekken. Met een filmische precisie die Julies focus op de baan weerspiegelt, ontleedt de film haarscherp hoe ze in het geheim worstelt om zich staande te houden.

     
   

 



     

 

WHERE THE WIND COMES FROM
 

Land: Tunesië
Jaar: 2024
Regie: Amel Guellaty
Lengte: 99 min.
Score publiek IFFR: 4.40 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 4 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
Hoe staat het eigenlijk met de ‘Arabische Lente’? In die lente, die in Tunesië begon, komt de wind ergens vandaan. In deze boeiende road movie met doortastende Alyssa en haar creatieve talentvolle buurjongen Mehdi hoort de filmkijker waarvandaan de wind waait. Een mooi verbeeld boeiend verhaal!.

Inhoud van de film
In een afgelegen stadje in Tunesië, waar niet veel gebeurt, woont een verveelde Alyssa. Ze is wanhopig op zoek naar meer. De alledaagsheid van haar leven verplettert haar vurige geest en iedereen om haar heen voelt haar lusteloosheid. Wanneer zich een geweldige kans voordoet om in Europa te gaan wonen en werken, vraagt Alyssa haar beste vriend uit haar kindertijd, Medhi, om met haar mee te gaan. Hij is de dromer met artistieke talenten, zij is de ritselaar met een uitdagende drang om te slagen. Maar hun vriendschap wordt op de proef gesteld, omdat de gevaren op de weg trauma’s uit het verleden oproepen. De in Tunesië geboren filmmaker, scenarioschrijver en fotograaf, Amel Guellaty biedt een vertederende verkenning van tegenspoed en moed. Met ontroerende vertolkingen en boeiende cinematografie raakt Where The Wind Comes From een gevoelige snaar.

     
   


     

 

VIDEOTHEEK MARCO


Land: Nederland
Jaar: 2025
Regie: Gyz La Rivière
Lengte: 96 min.
Score publiek IFFR: 4.71 (schaal 1 t/m 5)
Score Pim: 3 (schaal 1 t/m 5)


Wat vindt Pim
Soms realiseer je je door een film dat de wereld anders is geworden dan die was. Is er nergens meer een videotheek meer, terwijl er ‘vroeger’ op elke straathoek één te vinden was? Hoe lang is dat uitsterven bezig, hoe was dat dan vroeger en waarom zijn ze verdwenen. Een grondige, leuk vormgegeven speelse docu. Mooie afsluiting van de Volkskrantdag IFFR.

Inhoud van de film
Videotheken speelden in veel gemeenschappen een onmisbare rol als plaatsen waar echt iedereen een film kon huren. Nu ze langzaam uitsterven, vertelt de Rotterdamse kunstenaar Gyz La Rivière het verhaal van het handjevol videotheken dat nog over is in Nederland en de rest van de Benelux. In Videotheek Marco richt kunstenaar Gyz La Rivière een monument op voor een verdwenen Rotterdam aan de hand van de bijna vergeten videotheken. Hij richt zich daarbij op Videotheek Marco, een kleine, inmiddels verdwenen zaak in het ondergrondse winkelcentrum op station Beurs. La Rivière laat zich weer zien als een nieuwsgierige onderzoeker van de mediageschiedenis van de stad. Hij ontdekt de kleinste en vluchtigste videotheken, maar ook de speciaalzaken die de verschillende gemeenschappen van Rotterdam bedienen. La Rivière onderzoekt ook andere toepassingen van VHS: van instructietapes en karaokevideo’s tot de ontwikkeling van alternatieve televisie door de mogelijkheden van consumententechnologie. Voor La Rivière was video de cultuur van en voor het volk en daar brengt hij met felle kleuren en excentrieke geluiden een eerbetoon aan.